Project Ekon 2010

Doel 2010

Goede voortgang te melden uit Ghana !!

In de periode oktober-november 2010 zijn we terug gegaan naar Ghana om de voortgang van het project te bekijken, voorlichting te geven aan de jongeren en gesprekken te voeren over de toekomst. Ghana gaat hard vooruit!! De regering heeft veranderingen doorgevoerd op veel gebieden, zo zijn er gezondheids- en hygiene campagnes. Omdat er hierdoor niet meer op stranden gepoept mag worden, en ook vanwege het opkomende toerisme, is het des te belangrijker dat de toiletten snel afgebouwd worden.

Het geluk heeft ons toegelachen! We hebben in de directe omgeving een bouwkundige gevonden die dit project technisch begeleidt en ik hou intensief contact met hem vanuit Nederland. Deze bouwkundige heeft belangrijke ervaring en inzicht ingebracht die aanpassingen van het project vereisten. Deze aanpassingen zijn erg arbeidsintensief. Het geld wat tot nu toe gedoneerd is, is gebruikt voor het gedeelte wat niet direct zichtbaar is: de 4 meter diepe bezinkputten zijn met veel mankracht uitgehakt in de harde droge bodem en van beton voorzien. Bij de hele bouw is geen enkele machine gebruikt.

First sanitation, then education

Goede toiletten zijn natuurlijk nodig voor een goede hygiëne maar ook noodzakelijk om een certificering te krijgen van de gemeente Cape Coast. Met die certificering kan de school gratis boeken krijgen van de overheid en kunnen ze examens afnemen en officiële staatsdiploma's uitreiken. Het is dus dubbel belangrijk dat de toiletten snel afgebouwd worden! Bij deze wil ik alle donateurs van dit project hartelijk bedanken! We zijn op de helft en hopelijk hoeven de kinderen binnenkort niet meer in de bosjes hun behoefte te doen.

Nog meer goed nieuws!

Ik heb verteld over het project “Toiletten”. Dit is een onderdeel van een groot project. Eind vorig jaar zijn we begonnen met het bouwen van een nieuw schoolgebouw ondanks het weinige geld dat we hadden verzameld.
In die twee maanden is er een ruwbouw verrezen tot een meter boven de grond. Wat je niet ziet en waar het meeste mankracht in gaat zitten is wat er onder de grond zit.
Bergen zweetdruppels zijn hier gevallen. Ik was aangenaam verrast toen ik in Ghana met eigen ogen zag wat er tot stand gekomen is. Het schoolgebouw is af. Natuurlijk moet het geschilderd worden. Het hout moet nog een behandeling krijgen, er zijn nieuwe schoolborden nodig en ook nieuwe schoolbanken. Een feit is dat er al les gegeven wordt. De negen leerkrachten hebben dit jaar tweemaal hun salaris afgestaan om voor het regenseizoen het gebouw af te krijgen. Lagere schoolkinderen hebben geen speelgoed. Onze Nederlandse kinderen hebben een grote voorsprong in hun ontwikkeling. Door bepaalde spellen en constructiesystemen zoals blokken, puzzels wordt spelenderwijs technisch, rekenkundige en wiskundige ontwikkeling gestimuleerd

Het hele project voldoet aan alle eisen die voor ontwikkelingshulp verwacht wordt:

Tieners die na de lagere school op het strand zouden zwerven hebben nu een plekje op school en ze krijgen seksuele vorming. Volgend jaar krijgen ook ouders voorlichting over hygiëne, voeding en seksuele ziekten.

Activiteiten 2010

Februari 2010:
Onze vertrouwenspersoon gaat naar Cape-Coast om samen het schoolbestuur te overleggen over de voortgang van de bouw.

April 2010:
Er staat een artikel op de websites van salsa.nl en Cubamania.nl. Beiden met een link naar de website van Stichting Kumasi.

Mei 2010:
In Tilburg wederom met een kraam op een groot festival (Cubamania) staan om meer bekendheid voor het project en donaties te vragen.

Juni 2010:
Op een grote familie-reunie is een presentatie gehouden over het project, de opbrengst is naar het project gegaan.

Augustus 2010:
1% club. Via de website http://www.1procentclub.nl/projects/projectstichtingkumasi gaat de stichting verder met een campagne voor het Ekon project onder de noemer: toiletten voor Calvatory (naam van de school).

September 2010:
Voorbereidingen voor de reis naar Ghana.

Oktober/November 2010:
Werkzaamheden in Ekon.