Project Ekon 2008

Febr. 2008:
Groothandel in non food consumentenartikelen,Poulis Hontele, schenkt de stichting allerlei zaken zoals kleding, badhanddoeken, pennen, kinderspeelgoed, tassen, rugzakken en kinder- en babyspullen.

April 2008:
Donatie van Reinders, groothandel in schoolmaterialen in Oisterwijk: Schriften, plastic insteekmapjes, ontdek wiskunde en volumes, Klankstaven muziekboekjes, schoolbordkrijt, Telramen, leren tellen en vermenigvuldigen, Schoolbordverf en rekenstokken, breukkaartensets, Plastic cijfervellen, houten bak met houten stokjes (Leren tellen), Houten gekleurde vormen om hoeken te leren, Reken en taalaktiviteitenset, Breukkaartensets, Presentatiebord om te leren schrijven, Geplastificeerd bord om te leren rekenen.

Juni 2008:
Dhr. Oosterhuis stelt een lap-top beschikbaar.

Juli 2008:
Er zijn verschillende donaties binnengekomen voor het verschepen van de goederen.

Oktober 2008
hebben Diane Waarma (Jeugdverpleegkundige GGD) en Janny van der Velden (Jeugdverpleegkundige Medische Opvang Asielzoekers) en voorzitter van de stichting) het Ekon project uitgevoerd.

Doel 2008:

Basisschool in Ekon. Wat stenen en hardboard!

Vorig jaar heeft Janny toestemming gekregen van het ministerie van volksgezondheid, de directeur van de school en het health service center om het project “Wiser in Love” uit te voeren. Dit programma is onder andere ontwikkeld voor vluchtelingenjongeren. We hebben dit programma vertaald en aangepast op onze doelgroep. Het schoolteam hebben we uitleg gegeven over de inhoud van ons programma en wie de taak als peer(voorlichter eigen taal) gaat worden.

Donaties 2008:
De Lap-top wordt in Ghana gebruikt om de lessen voor te bereiden. Schoolmaterialen zijn uitgedeeld en veel lesmaterialen liggen nog opgeslagen. Gelddonaties zijn dit jaar gebruikt voor het verschepen van alle goederen. Kleding is uitgedeeld aan arme kinderen in Kumasi

Les: gevoelens en weerbaarheid

Ekon (Queen Ann’s point) is een stranddorpje met ongeveer vijfduizend inwoners, onderdeel van de gemeente Cape-Coast. Het leven lijkt hier te hebben stilgestaan. De bevolking leeft van visvangst en het grootste gedeelte van het dorp bestaat uit lemen huisjes. Zij beschikken niet over water en toilet maar binnen de gemeenschap is er gezamenlijk water en er zijn enkele openbare toiletten,maar deze worden niet gebruikt omdat ze niet zijn aangesloten op water. Hun toilet is dus de kliffen op het strand en rondom de scholen.

De Calvatory school is opgebouwd uit een paar betonnen muren met wandjes van hardboard. Er zijn geen toiletten, dus de hygiënische omstandigheden zijn verre van goed. Er zijn geen kasten om schoolmaterialen op te bergen. Er staan wat schoolbankjes en er is een stuk hardboard wat als schoolbord dient. De school is gratis maar er moet wel schoolbelasting worden betaald en de kinderen moeten een schooluniform en schoenen aan. Toch is dit voor velen niet haalbaar. Deze kinderen gaan dan ook niet naar school. Bovendien worden kinderen thuisgehouden omdat ze moeten werken. Arme kinderen ouder dan 13 jaar mogen ook nog gebruik maken van de basisschool. Deze groep kinderen heeft nauwelijks scholing gehad. Zij raken op jonge leeftijd zwanger en hebben nauwelijks toekomst. We hebben ons gericht op deze groep jongeren.

Vriendschappen en relaties

Het project is meer dan geslaagd. Met veel enthousiasme is op ons programma gereageerd door zowel de leerkrachten als de ouders van de leerlingen. Ook de dorpsbewoners hebben gevraagd om volgend jaar terug te komen. Het begin is gemaakt om de tieners weerbaar te maken en inzichten te geven hoe zich te beschermen tegen ongewenste zwangerschappen en seksueel overdraagbare ziektes zoals HIV en AIDS.

Try out educatief spelmateriaal

Schriften en pennen die geschonken zijn

De Calvatory school van Ekon heeft behalve een stuk schoolbord geen enkele andere onderwijsvorm. Er wordt voornamelijk klassikaal les gegeven, soms is er ruimte voor dans en zang Vandaar de gedachte om educatief spelmateriaal te introduceren om kinderen door spel nieuwe inzichten te verschaffen. Het gaat om materialen waarbij het hand-oog en kleurcoördinatie wordt gestimuleerd en waarbij geheugen vaardigheden worden getraind. Ook rekenkundige en wiskundige inzichten worden door bepaalde spellen gestimuleerd. Veel van deze inzichten zijn bij Afrikaanse kinderen onbekend. Ook leerkrachten hadden veel uitleg nodig en hadden duidelijk geen ervaring met het materiaal. De kinderen en de leerkrachten beleefden zichtbaar veel plezier aan het ontdekken en het maken van de puzzels, memory, 4 op een rij en allerlei rekenspelletjes.