Project Ekon 2009

Doel 2009

schoolbord en het schoolbordverf wat geschonken is

Schoolbord en het schoolbordverf wat geschonken is

Om de schrijnende situatie in Ekon (Cape-Coast) te verbeteren heeft de stichting In januari besloten om het hele jaar door acties te voeren om geld binnen te halen voor het project Ekon, dat de bouw van drie klaslokalen en sanitaire voorzieningen omvat.

Het viel niet mee om in tijden van recessie geld binnen te halen voor ons project.
In Ekon zijn we direct na aankomst naar het dorp gegaan om met het schoolbestuur te overleggen wat hun prioriteiten zijn. Iedereen koos voor uitbreiding van de school, temeer omdat de kinderen buiten les krijgen. Sanitaire voorzieningen hebben ook een hoge prioriteit maar dit is het doel van 2010.

Omdat we weinig geld hadden zijn we met luidsprekers door het dorp gegaan om vrijwilligers op te roepen om gratis mee te helpen en hebben we een oudervergadering op school gehouden. Het was niet gemakkelijk om de ouders te overtuigen om aan de toekomst van hun kinderen te werken omdat iedereen arm is. Uiteindelijk hebben veel ouders, vrijwilligers en schoolkinderen meegeholpen en binnen 6 weken is er een gebouw uit de grond verrezen.

De school heeft zelf alle geld wat ze hadden ingezet voor het gebouw. De salarissen voor de leerkrachten konden hierdoor niet uitbetaald worden in december. Erg mooi om te zien was de stroom jongeren die vanaf het strand met emmers zand, nodig voor het maken van de “blocks”, op hun hoofden de berg op liepen.

Janny was bijna elke dag op school om het voorlichtingsproject uit te voeren en kon daarom het project van dag tot dag volgen. Ze kan terugkijken op een hele prettige samenwerking met het schoolbestuur en voelt zich nog meer gemotiveerd om donaties binnen te halen zodat het totale project in 2010 af komt.

Activiteiten 2009

Januari 2009:
De stichting gaat een projectplan schrijven voor OXFAM-NOVIB om geld binnen te halen.
De bestuursleden hebben gezamenlijk een presentatiemap gemaakt om te gebruiken tijdens festivals.
Via intra-net van de GGDen Brabant zuid-oost en Hart voor Brabant hebben we nieuwsbrieven verspreid en houden we onze collega’s op de hoogte.

Februari 2009:
Onze vertrouwenspersoon gaat naar Cape-Coast om samen het schoolbestuur te overleggen over de uitvoering en het opstellen van een begroting.

Maart 2009:
Een 2 uur durend interview over het project in Ghana in het radioprogramma Carrousel.
Er is een artikel geplaatst op het intranet van de COA (Centraal Orgaan Asielzoekers).

April 2009:
Er staat een artikel op de websites van salsa.nl en Cubamania.nl. Beiden met een link naar de website van Stichting Kumasi.

Mei 2009:
In Tilburg met een kraam op een groot festival (Cubamania) staan om meer bekendheid voor het project en donaties te vragen.

Juni 2009:
Verwezenlijken van een website. www.stichting-kumasi.nl.

Augustus 2009:
Het bestuur maakt een power point presentatie maken om te gebruiken tijdens presentaties.
1% club. Via de website www.1procentclub.nl heeft de stichting een campagne gestart voor Ekon project onder de noemer: toiletten voor Calvatory (naam van de school).

September 2009:
In de woonwijk worden pamfletten verspreid om aandacht te vragen en te doneren.

Oktober 2009:
De stichting geeft een presentatie aan Stichting FIDOS te Delft.

November 2009:
De krant plaatst een artikel in Groot Eindhoven. Start van project in Ghana.

Donaties 2009: